Zdrowie i higiena

„Dbam o siebie, ręce myję
Zęby, buzię oraz szyję
Kąpię w wannie po dniu całym
By zarazki pospadały
 

I odżywiam się też zdrowo!
Zdrowo znaczy kolorowo
Przy jedzeniu nie grymaszę
Jem warzywa oraz kasze

Na spacery, co dzień chodzę
Przy pogodzie, niepogodzie
Nie przegrzewam się, nie ziębię
Mam ubranie odpowiednie

Gimnastyka to podstawa
Więc z ochotą ją uprawiam
Na rowerze jeżdżę sobie
Albo tańczę – sport to zdrowie!”

Autor: Agata Dziechciarczyk

Dla każdego z nas zdrowie jest bardzo ważne, czy jednak potrafimy odpowiednio o nie zadbać? Czy zawsze stosujemy się do zasad?

 

„Szlachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz.”
Jan Kochanowski

 

Każdy, kto kiedykolwiek chorował, nawet lekko, z pewnością potwierdzi te słowa. Powinniśmy umieć zadbać o swoją dobrą kondycję oraz wiedzieć co nam szkodzi, a co pomaga. Musimy też nauczyć się doceniać swoje zdrowie, cieszyć się nim i o nie dbać.Zdrowie to nie tylko brak choroby, ale ogólne dobre samopoczucie. W kwestii zdrowia, nie możemy więc skupiać się tylko na zapobieganiu chorobom, bądź ich zwalczaniu. Powinniśmy dbać o nie w każdym aspekcie – zarówno psychicznym, fizycznym, jak i umysłowym, dlatego tak ważne jest dbanie o kondycję fizyczną, aktywne spędzanie czasu, zdrowy sen, dobre relacje z innymi, unikanie stresu, rozwijanie swoich zainteresowań, i zdrowe odżywianie.

 

 

 

 

 

 

psychologszkolny.pl/w-zdrowym-ciele-zdrowy-duch

 

 

ZDROWA DIETA

Zdrowa, zbilansowana dieta to podstawa dobrego samopoczucia. Warto zadbać o prawidłowe nawyki żywieniowe, starannie dobierać produkty, przestrzegać wytycznych zapisanych w tzw. piramidzie zdrowego żywienia.

Prawidłowo skomponowana dieta, dostarcza nam witamin i mikroelementów, niezbędnych do prawidłowego działania naszego organizmu.

 

 

 

 

 

 

https://gis.gov.pl/wp-content/uploads/2018/04/Talerz-Zdrowia.jpg
    www.anagarbizu.com/es/que-es-la-nutricion-infantil

 

 

RUCH

Ruch jest najlepszym lekarstwem na wszystko. Dbając o swoją kondycję fizyczną, zwiększamy odporność organizmu, zwalczamy zbędne kalorie ale przede wszystkim jest to wspaniały środek w walce ze stresem czy złym humorem. Wysiłek fizyczny sprawia, że w organizmie wytwarzane są endorfiny, nazywane często hormonem szczęścia. A co najważniejsze, ruch jest jedynym lekarstwem, którego nie można przedawkować.

Podczas aktywności fizycznej zużywamy energię, którą pobraliśmy z pożywienia, zamieniając ją na ruch. Nawet najprostsze czynności pozwalają nam spalać kalorie i dbać o zdrową sylwetkę.

Zapotrzebowanie na ruch, jest zależne od naszego wieku. Dzieci w wieku szkolnym potrzebują około 4 godzin aktywności ruchowej dziennie. Może to być spacer po parku, ćwiczenia w domu (np. z rodzicami), taniec. 

Najważniejsza jest poranna gimnastyka, która pozwala nam rozruszać mięśnie i stawy po nocnym odpoczynku, pobudza nas do działania, poprawia naszą kondycję i przeciwdziała wadom postawy. Najlepiej wykonywać ja zaraz po przebudzeniu, jeszcze przed śniadaniem.

http://www.wersus.com.pl/higiena_obr5.html

HIGIENA OSOBISTA

Higiena osobista, ale też utrzymywanie czystości w swoim otoczeniu, są niezmiernie ważne.  Obejmują one głównie systematyczną pielęgnację i utrzymywanie czystości ciała, hartowanie i odpowiedni ubiór.

Higiena to głównie, mycie skóry ciała, włosów, którego celem jest zmycie zanieczyszczeń, które osadzają się na naszej skórze podczas codziennych czynności (np. kurz, pył, bakterie, pot i łój oraz złuszczony naskórek). Brud zalegający na skórze, utrudnia jej prawidłowe funkcjonowanie i może być przyczyną infekcji. 

Kąpiel powinniśmy brać wieczorem, po całym dniu. Ciepła kąpiel nie tylko oczyszcza skórę, lecz także reguluje funkcję układu krwionośnego, pracę serca, wpływa kojąco na układ nerwowy i zapewnia dobry sen. Do mycia używamy mydła ,które pomaga usunąć brud i tłuszcz nagromadzony na skórze oraz zmniejsza ilość bakterii, które powodują przykry zapach potu (może to być mydło antybakteryjne).

Duże znaczenie ma również ubiór: czysty, lekki, dostosowany do pogody, nie utrudniający oddychania skórnego i parowania z powierzchni skóry. Ubranie i obuwie nie powinny uciskać skóry, gdyż wywołuje to podrażnienia i utrudnia dopływ krwi do miejsc uciskanych.

http://www.zielonydziennik.pl/2010/04/11/czystosc-i-higiena-osobista/

https://pm10lodz.pl/2020/02/kiedy-i-jak-myc-rece

Nieregularne mycie zębów po spożywanych posiłkach i smakołykach może mieć negatywny wpływ na stan zdrowia jamy ustnej. Jedną z najczęstszych przyczyn próchnicy nieodpowiednia higiena, a także zbyt rzadkie kontrole u dentysty.

Aby prawidłowo dbać o nasze zęby powinniśmy przestrzegać czterech podstawowych zasad:

  1. Należy szczotkować zęby pastą z fluorem przynajmniej dwa razy w ciągu dnia.
  2. Używać płynu do płukania ust czy nici dentystycznej.
  3. Żuć gumę bezcukrową przez 10 minut po posiłku – wspomaga ona rozpuszczanie i usuwanie resztek pokarmowych. Ponadto pomaga też w odświeżeniu oddechu. 
  4. Należy pamiętać, że regularne wizyty u stomatologa pomagają we wczesnym wykryciu i wyleczeniu ewentualnych ubytków.

http://takze.pl/zdrowe-zeby-po-wakacjach-czyli-jak-dbac-o-usmiech-latem-aby-rok-szkolny-zaczac-bez-prochnicy

https://nto.pl/100-000-dzieci-w-calej-polsce-pozna-zasady-prawidlowej-higieny-jamy-ustnej/ga/c14-14455037/zd/38947381

 

Ciekawe filmy:

Przygody Oli i Stasia
– 1. Zbilansowana dieta https://www.youtube.com/watch?v=ltr6xhuHvO4
– 2. Warzywa i owoce https://www.youtube.com/watch?v=ZzYZFbO0CAY
– 3. Produkty zbożowe https://www.youtube.com/watch?v=HSN9mM6lyzU
– 4. Produkty mleczne https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQ
– 5. Mięso i wędliny https://www.youtube.com/watch?v=49pgfTo_jEY
– 6. Ryby https://www.youtube.com/watch?v=ylOowB2ZJuw
– 7. Nasiona roślin strączkowych https://www.youtube.com/watch?v=Kij98CQXSOs
– 8. Jaja https://www.youtube.com/watch?v=tG7YwAnrDPg
– 9. Oleje, masło i margaryna https://www.youtube.com/watch?v=y8bl64orGZ8
– 10. Orzechy, pestki, nasiona https://www.youtube.com/watch?v=J2fK5J27Lc8
– 11. Woda i napoje https://www.youtube.com/watch?v=ltr6xhuHvO4
– 12. Sól, cukier, przyprawy https://www.youtube.com/watch?v=lP6N9yRnWI8
– 13. Aktywność fizyczna https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY

ćwiczenia dla dzieci
– Fitty Kid https://www.youtube.com/watch?v=rwqMzHX4E_M
– Fitty Kid trening cardio dla rodziców i dzieci https://www.youtube.com/watch?v=VgBp1eu8xUM
– Ćwiczymy razem My 3 https://www.youtube.com/watch?v=mL4qoRQN3NE
– Zumba dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=10vVaWfDzak

Przydatne materiały:

Wpływ hałasu na zdrowie dziecka.
Higiena osobista to podstawa!

 

 

 

Przeczytaj poprzedni wpis:
Rekrutacja do kl. I na rok szkolny 2020/2021

Poniżej lista kandydatów przyjętych do kl. I i wykaz wolnych miejsc: Lista kandydatów przyjętych do kl. I na rok szkolny...

Zamknij